Eerste twee dagen op SCUT - Reisverslag uit Britsum, Nederland van Romke Panstra - WaarBenJij.nu Eerste twee dagen op SCUT - Reisverslag uit Britsum, Nederland van Romke Panstra - WaarBenJij.nu

Eerste twee dagen op SCUT

Door: Romke

Blijf op de hoogte en volg Romke

18 September 2015 | Nederland, Britsum

met enige vertraging het verslag van de eerste twee dagen

(zaterdag 5 september)
De aankomst
Tijdens de vlucht waren er geen bijzonderheden, het vliegtuig vertrok op tijd en om zeven uur Chinese tijd zijn we geland. Tijdens de vlucht is het mij niet gelukt om te slapen. Wel drie films (San Andreas, Mad max fury road en Hitman) wat praten met de andere studenten toch de tijd doorgekomen. Om ongeveer acht uur zijn we opgehaald door een kleine groep Chinezen(waanronder Yin).

(zondag 6 september)
Campus
Eenmaal aangekomen op de Campus blijken nog veel dingen niet geregeld, voor 100euro per maand verwacht je natuurlijk geen Hilton hotel maar op de kamer lag letterlijk stof van twee jaar en geen elektriciteit. Ook de krekels (levende en dode) zijn geen fraai gezicht na lange vlucht.

De eerste nacht hebben we dus ook twee kamers in het hotel geboekt. Het hotel staat ook op de campus en was uiteraard geheel op onze eigen kosten (10€ de man). Omdat niemand van ons Chinees geld had besloten we om eerst geld te halen bij een van de automaten van de School. De automaat accepteerde gewoon maestro. Na het selecteren van de hoeveelheid geld verschijnt er een foutmelding in beeld en spuugt de automaat slechts een bonnetje met Chinese tekst uit. Op dat moment is het totaal onduidelijk of het geld wel of niet is afgeschreven (niet bleek later). Nadat een van de Chinezen die met onze groep mee was na de bank had gebeld, bleek de automaat leeg te zijn. Omdat we toch spullen als een dekbedovertrek nodig hadden zijn we naar een van de ATM’s in de stad vlakbij, nadat deze het gelukkig bleek te doen zijn we meteen doorgelopen voor ons eerste eten in China (KFC). Tijdens deze trip naar de stad zijn we non-stop begeleid door Chinese studenten(waaronder Bobby lee), Wanneer je dingen wilt regelen met Chinezen kun je eigenlijk ook niet zonder. Nadat we met de taxi terug zijn gegaan naar de campus hebben we eerst wat gerust in het hotel. Voor het avondeten was het oorspronkelijke plan om met een groep, de vijf nederlanders en een kleine tiental chinezen om de naar een BBQ te gaan, de plek is redelijk lastig te vinden maar het eten is er goed en goedkoop, twee euro PP inclusief drinken. helaas had de eigenaar van de BBQ plek geen eten in huis, dingen matig regelen is hier niet ongewoon. We zijn dus naar een ander soort openlucht restaurantachtige plek gegaan, het eten was ook hier goed, iets van octopusdelen met broccoli, tofu, bakken kip, tofu en het drinken thee voor de meeste chinezen, Budweiser voor de Nederlanders, bleken we hier wel 22RMB, ongeveer drie euro de man kwijt te zijn. Na het eten was het tussen negen en tien en zijn we richting hotel gegaan om te slapen.

(maandag 7 september)
Na rustig te hebben geslapen hadden we om twaalf uur een ontmoeting met Bill (een leraar uit Canada) om het propleem te bespreken van de kamers, blijkbaar komen de andere internationale studenten pas een week later aan en waren de kamers nog niet schoongemaakt. We hebben andere kamers gekregen maar deze waren ook nog niet schoongemaakt. omdat het onmogelijk is om het schema van de schoonmakers aan te passen hadden we drie keuzes

-drie dagen in de bende zitten;
-Een schoonmaakster inhuren (op eigen kosten);
-zelf schoonmaken

We hebben voor de derde optie gekozen omdat we dat weten dat het goed gebeurt, nu moest en we alleen nog de complete 3500RMB betalen voor de kamer voor de vijf maanden. natuurlijk wordt de creditkaart en de pinpas niet geaccepteerd en moet alles in cash. Het binnen van zo’n bedrag is als buitenlander een groot gedoe, het pinnen kan maar per 1000RMB per keer en werkt ook niet altijd bij de pinautomaten, hoewel chinezen per probleemloos complete stapels uit kunnen halen. Nadat het bedrag van twee verschillende automaten was gepind zijn we teruggegaan naar het administratie gebouw om te betalen en de kamer en elektriciteitspas op te halen, na rustig in de rij te hebben gestaan werd on geld twee keer met de hand geteld, daarna twee keer met een geldtelautomaat en daarna nog eens het complete bedrag twee keer. Na het krijgen van de kaart voor de kamer was het ongeveer vijf uur en moesten we naar een ander gebouw om de elektriciteitspas op te halen, deze bleek al gesloten, nadat we naar het hotel waren gelopen bleek, bij hoge uitzondering, dat we de pas toch konden krijgen. Na veel wachten en heen en weer gepraat tussen ons, de Chinese studenten die bij ons waren en de medewerkers daar hebben we de pas meegekregen. Nu moest alleen al de bagage nog van het hotel naar onze eigen kamers, deze is bijna op tien minuten lopen vanaf het hotel en ook nog een heuvelop. We hebben dus ook maar besloten om een taxi te regelen die met twee keer rijden alles voor de deur van het gebouw afzette, totale taxikosten, 1,50€.
Inmiddels is het bijna acht uur s ’avonds en zijn we voor het eerst in onze kamer, ikzelf heb een eigen kamer met gedeelde badkamer. Na het naar boven brengen van onze bagage zijn we naar de dichtstbijzijnde kantine gegaan voor ons avondeten. Na het kopen van ook de schoonmaakspullen (eigen kosten weer), zijn we begonnen met het schoonmaken van de kamers en badkamers, omdat de kamer waarmee ik de badkamer deel nog leeg is, moet ik deze ook zelf doen. Hoewel de kamers niet heel groot zijn, duurt en schoonmaken langer dan gedacht, om één uur s ’nachts heb ik de badkamer schoon het meeste stof uit de slaapkamer, op dit moment besluit ik om te gaan douchen en de bureaus mooi buiten op het balkon te laten staan, dat schoonmaken maar ik morgen wel af. morgen heb ik rond twee uur de eerste en tot zover bekend enige les voor mij. Na het doucen heb ik nog rustig het boven staande stuk getypt en da daarna slapen.

• 18 September 2015 - 12:15

Lena:

Leuk om je verhaal te lezen Romke!

• 18 September 2015 - 15:08

Thea:

Lieve Romke,
    Wat een geregel en gewacht om alles voor elkaar te krijgen. Leuk om via dit verslag al je belevenissen mee re maken. Blijf dit vooral doen.
    Veel plezier in China en hartelijke groeten van mem.

• 21 September 2015 - 22:30

Klasien:

Hallo Romke,
    Wat ontzettend leuk om te lezen, je hebt al heel wat beleefd en geregeld.
    Ben benieuwd wat er nog allemaal komen gaat, hoop dat je af en toe de tijd vindt om weer een verslagje te sturen.
    Heel veel plezier en groetjes vanuit Meppel

• 27 September 2015 - 16:12

Geanne:

Heey Romke, leuk om je berichtjes zo te lezen!